Retur & återbetalning

Ångerrätt

Om du inte är helt nöjd med ditt köp, är du välkommen att returnera varan till oss. Som kund har du 100 dagars ångerrätt när du handlar hos oss.

Ångerfristen löper ut 100 dagar efter det datum då du fysiskt tagit emot varorna.

Om flera varor som beställts i en och samma beställning levereras separat, löper ångerfristen ut 100 dagar efter det datum då du fysiskt tagit emot den sista varan.

För att utnyttja din ångerrätt måste du meddela U.S. Polo Assn. att du vill ångra ditt köp. Du kan använda returformuläret som medföljer din försändelse.

Fristen innebär att du har 100 dagar från mottagandet att meddela oss att du vill ångra ditt köp. Du kan skicka ett e-mail eller använda standardformuläret för ångerrätt som du hittar längst ner i köpvillkoren.

Observera: Du kan inte ångra köpet genom att bara vägra ta emot varan utan att samtidigt ge oss ett tydligt meddelande om detta.

Retur

Du måste skicka tillbaka din beställning till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du meddelat oss att du önskar ångra ditt köp.

När du returnerar en vara, bör du begära en retur via din kundprofil innan du skickar tillbaka den. Detta görs på följande sätt:

  1. Klicka på profilikonen i det övre högra hörnet på vår sida eller klicka här.
  2. Ange den e-postadress som motsvarar den beställning du vill returnera. Klicka sedan på "fortsätt".
  3. Gå till din e-postkonto och öppna det e-postmeddelande du just fått från vår butik. Kopiera den sexsiffriga bekräftelsekoden och ange den i fältet tillbaka på webbshoppen.
  4. Klicka på den beställning du vill skicka en returbegäran för.
  5. Om din beställning innehåller mer än en vara, välj de varor du önskar returnera.
  6. Välj en anledning till returen.
  7. Klicka på "begär retur". Du kommer därefter att få ett bekräftelsemail om att vi har tagit emot din returbegäran.
  8. Skicka tillbaka dina varor.

Så snart vi har tagit emot din retur i vårt lager och påbörjat din återbetalning, får du ett mail om att din retur har godkänts.

Vid retur är du ansvarig för att paketet är väl förpackat. Observera att gamla paketetiketter inte får vara synliga.

Fäst den medföljande returetiketten på paketet och lämna tillbaka paketet till samma transportör som levererade det. Om du är osäker, se transportörens logotyp på den medföljande returetiketten. Kom ihåg att begära ett kvitto med ett paketnummer när du lämnar ditt paket. Detta är din försäkring om paketet skulle försvinna på vägen.

Om du önskar returnera dina varor måste du täcka de direkta kostnaderna för returen, dvs. porto/frakt. Använder du vår returetikett kostar detta 49 kr, som kommer att dras från ditt återbetalningsbelopp.

Observera att vi inte tar emot paket som skickas mot postförskott.

För returer, använd följande adress:

U.S. Polo Assn.
c/o DKI Logistics A/S
Egeskovvej 17A
8700 Horsens
Port 223
Danmark

Om du vill byta till en annan storlek eller en annan vara, måste du skicka tillbaka varan och göra en ny beställning online.

Varans skick när du returnerar den

Du är ansvarig för eventuell värdeminskning av varan som beror på att du hanterat den mer än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. Med andra ord – du kan prova varan på samma sätt som om du provade den i en fysisk butik.

För att få hela köpesumman tillbaka bör du hantera den på samma sätt som man kan göra i en fysisk butik. Du får prova varan, men inte använda den på riktigt. Om hangtag tas bort och produkten inte returneras i originalförpackningen, betraktas produkten som använd.

Om varan har provats utöver det som beskrivits ovan, betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid ångrat köp endast får tillbaka en del av eller inget av köpesumman, beroende på varans handelsmässiga värde.

 

Återbetalning av köpesumman

Vi återbetalar alla betalningar som vi har mottagit från dig, inklusive leveranskostnader (detta gäller dock inte extra leveranskostnader i de fall där du har valt en annan leveransmetod än den billigaste typen av standardleverans som vi erbjuder), senast 14 dagar från den dag då vi har mottagit ditt meddelande om att du vill ångra köpet.

När du ångrar ett köp återbetalar vi alla betalningar som vi har mottagit från dig. Om du returnerar alla varor i din beställning återbetalar vi eventuella leveranskostnader. Om du har köpt flera varor i en order och endast ångrar en del av ditt köp, återbetalar vi inte leveranskostnaderna.

Det kostar 49 kr att använda vår returetikett, vilket kommer att dras från ditt återbetalningsbelopp.

Vi genomför en sådan återbetalning med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har godkänt något annat. Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått varan i retur, såvida du inte dessförinnan har lämnat bevis på att du har skickat tillbaka den.

Vi rekommenderar att du sparar postkvittot som bevis på att du har levererat paketet till paketombudet/transportören och noterar fraktnumret så att du kan följa paketet.

Du är endast ansvarig för eventuell minskning av varornas värde som beror på hantering utöver det som är nödvändigt för att fastställa varornas natur, egenskaper och funktion. I sådana fall kommer denna värdeminskning att dras från köpesumman.

Leverans av felaktiga varor

Om dina varor inte stämmer överens med det du har beställt, ber vi om ursäkt i förväg. Vänligen kontakta info@uspoloassn.dk så snart du upptäcker felet, så att vi kan hjälpa dig.

Du är inte ansvarig för kostnader i samband med retur av varor som inte överensstämmer med det du hade beställt. Vi återbetalar köpesumman och självklart även leveranskostnaderna när vi har mottagit varorna.

Reklamationsrätt

Du som konsument har 3 års reklamationsrätt. Är produkten skadad eller trasig gör du en reklamationsförfrågan inom skälig tid. Reklamerar du inom två månader efter det att du märkt felet har du alltid reklamerat i rätt tid.

En bedömning av reklamationen görs utan onödigt dröjsmål senast inom 10 helgfria vardagar efter registrerad reklamationsförfrågan och vid godkänd reklamation återbetalas du till samma betalsätt som användes vid beställningstillfället senast inom 7 vardagar från att vi tagit emot reklamationen.Kontakt vores kundeservice på info@uspoloassn.se

 

Vi behöver följande för att kunna bedöma ditt reklamationsärende:

  • Ordernummer och artikelnummer. Kan hittas i din orderbekräftelse som skickats via e-post eller den medföljande följesedeln.
  • Skriv en kort beskrivning av hur skadan eller felet har uppstått.
  • Som underlag för reklamationen behöver vi 3-4 bilder av felet och varan som helhet (från fram- och baksida). Felet ska vara tydligt synligt på minst ett av bilderna.
  • När vi har mottagit din förfrågan, behandlar vi ditt reklamationsärende så snabbt som möjligt.

Om reklamationen är berättigad, återbetalar vi dina (skäliga) fraktkostnader. Varan ska alltid skickas tillbaka i lämplig förpackning. Kom ihåg att även få ett kvitto på avsändningen, så att vi kan återbetala dina fraktkostnader. 

En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commision Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden

Box 174

101 23 Stockholm

 

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr 

Senest revideret 02 april 2024